kuuntelun rajoitus ehjästä kuulemisesta
kuulonkäsittely- ja havaintohäiriöt (AVWS/AVS) diagnosoidaan, jos itse kuulo on ehjä, mutta kuulo on edelleen vakavasti rajoitettu. Tämä johtuu siitä, että akustisen tiedon havaitsemisprosessit ja prosessit ovat häiriintyneet. Seurauksena on, että asianomaiset löytävät erottelun ja äänien tunnistamisen ja arvioinnin vaikeasti. Lapsuudessa AVWS: ää pidetään kehityshäiriönä, joka vaikuttaa noin 2-3 % kaikista lapsista, jolloin pojille diagnosoidaan kaksi kertaa niin usein kuin tytöt. Häiriö voidaan kuitenkin nähdä vain myöhemmässä elämän aikana.
AVWS aiheuttaa
ei johdu kuuloelimen häiriöistä , eikä myöskään todista vähentyneestä älykkyydestä. Pikemminkin uskotaan, että se voi johtua g eneettisen taipumuksen, lääketieteellisten tekijöiden ja ympäristövaikutusten yhdistelmästä.Lääketieteelliset tekijät | Ympäristövaikutukset |
|
|
Näyttääkö AVWS vain aikuisuudessa, sen syy johtuu todennäköisesti myös lapsuudesta. Monet yksityiskohdat häiriöstä ja niiden taustasta ovat kuitenkin epäselviä. On myös kyseenalaista, pidetäänkö sitä osana kielen kehityshäiriötä vai riippumattomana, koska se määritetään usein kielen kehityksen viivästymisen yhteydessä.
AVWS -oireet ja seuraa
Äänenkäsittelyn ja havainnon häiriöt voidaan olettaa käyttämällä erilaisia oireita:
- Rajoitettu kielen ymmärtäminen taustalle/melulle tai keskusteluissa useiden puhujien kanssa
- Syrjinnän vaikeudet (erottelu) äänistä, sävyistä ja äänistä
- Vaikeuden syrjinnän vaikeudet johtavat joskus Lukemisen ja kirjoittamisen heikkenemiseen
- VAIKUTTAMINEN KEHITTÄMINEN
- Rajoitettu muisti
- Liittyy tähän: Rajoitettu kyky tehdä yhteenveto kirjoittanut
- osittain. Ääntämisen poikkeavuudet
- Lapsilla: vaikeampi kirjallinen kielen hankinta
Periaatteessa häiriön tyypistä ja ilmaisusta riippuen voidaan tunnistaa neljä mahdollisesti heikentynyttä aluetta:
Lokalisointi | syrjintä | valinta | dichotic kuulo |
Äänien suunta ja poisto | erottaa äänet toisistaan | Suodatus asiaankuuluvista akustisista tiedoista | kyky kuunnella molempia koiria |
Valintaalue on erityisen vaikea äänekkäissä ympäristöissä, joissa monilla meluilla on päällekkäinen asiaankuuluva tieto. Rajoitukset kyvyssä syrjintä puolestaan tarkoittavat, että Erottelua samanlaisten äänien välillä ei voida tehdä. Joten on kommunikatiivisia väärinkäsityksiä .
AVWS Diagnosis
Äänenkäsittely- ja havaintohäiriön määrittämiseksi on välttämätön perusteellinen diagnoosi. Yleensä vastaavat testit voidaan suorittaa hyvin nuorena tähän tarkoitukseen, vaikka turvallinen päättäväisyys on realistinen vain 6-7 vuodesta. Eri testit tarjoavat tietoa kuulonkäsittelyn ja havainnon olemassaolosta:
- Kielen ymmärtämisen testit
- Kokeiden syrjinnän testit
- Fonologisen tietoisuuden testit
- Fonologisen muistin testit
Lisäksi muut häiriöt ja oppimisvaikeus on jätettävä pois.
vammaisuusaste: Laskeeko AVWS vammaisuudeksi?
AVWS: ää ei pidetä vammaisuutena, vaan osittaisena suoritushäiriönä. Siitä huolimatta tauti voi johtaa vammaisuuden määrittämiseen (GDB). Nykyään termiä "vahinkovaikutusten aste" (GDS) käytetään oikeudenmukaisuuden tekemiseen tosiasialle, että se ei ole vammaisuus, mutta taudin seuraukset johtavat vakaviin rajoituksiin. GDB/GDS on perusteltu 10-15 %: sta AVWS: ssä lisäponnisteluilla jokapäiväisessä elämässä ja oppitunnissa.
kuulonkäsittely- ja havaintohäiriö: Hoito/terapia
AVWS: n määrittämisen jälkeen hoitava lääkäri selittää mahdollisuudet sopiviin terapia- ja hoitotoimenpiteisiin. Intervention painopiste riippuu suurelta osin konkreettisista vajaatoiminnoista ja keskittyy itse asianomaiseen henkilöön, mutta myös ympäristöönsä. Lapsen potilaan tapauksessa hoitajien ja opettajien tiedot ovat ratkaisevan tärkeitä. Esimerkiksi opettajien tulisi kiinnittää huomiota visuaaliseen silmäkontaktiin, jotta voidaan helpottaa paikallistamista ja valintaa sairastuneelle lapselle. Vanhempia suositellaan kiinnittämään huomiota itseensä asettamalla kättään, kun he haluavat puhua ja valita hiljaisen ympäristön tärkeille keskusteluille ja kotitehtäville.
voidaan myös liittää ympäristöön luokkahuoneen akustiikan suhteen melun vähentämiseksi niin pitkälle kuin mahdollista. Luokkahuoneessa sijaitseva istuin tulisi allokoida vastaavasti. Lisätukea varten voidaan käyttää langattoman kuulon teknistä laitetta. Tätä varten opettaja käyttää lähetystoiminnan harjoittajaa, lapsen vastaanottajaa. Lähettimen suora äänensiirto toistetaan vastaanottajalle niin, että keskitetty kuunteluvaikutelma luodaan. Toinen terapiamitta kuuluu puheterapian alueelle: fonologisen tietoisuuden ja oppimisstrategioiden edistäminen kuulonmuistin lievittämiseksi edistää parempaa kielen ymmärtämistä.